รูปแบบการจัดการศึกษาตามอัธยาศัยสำหรับผู้สูงอายุ (Models of Informal Education for Senior Citizens)

Authors

  • วิไล ตั้งจิตสมคิด Dhonburi Rajabhat University
  • พรรณี แพ่งกุล
  • ชิตชม สุขโชติ

Keywords:

รูปแบบ, การศึกษาตามอัธยาศัย, ผู้สูงอายุ, Models, Informal Education, Senior Citizens

Abstract

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัญหาและความต้องการของผู้สูง อายุ และรูปแบบการจัดการศึกษาตามอัธยาศัยสำหรับผู้สูงอายุ กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ สมาชิกอบรมผู้สูงอายุในอำเภอเทิง จังหวัดเชียงราย อำเภอนาหม่อม จังหวัดสงขลา อำเภอวารินชำราบ จังหวัดอุบลราชธานี และสวนสมเด็จย่า (ธนบุรี) กรุงเทพมหานคร

ผลจากการศึกษาพบว่า ปัญหาที่พบในผู้สูงอายุ คือ รายได้ของผู้สูงอายุต่อการเลี้ยงชีพ และผู้สูงอายุต้องการให้ลูกหลานเลี้ยงดูและต้องการให้รัฐช่วยเหลือด้านราย ได้ รูปแบบการจัดการศึกษาตามอัธยาศัยสำหรับ ผู้สูงอายุ คือ การจัดการศึกษาตามอัธยาศัยที่ผ่านสื่อต่างๆ ได้แก่ รายการโทรทัศน์ ส่วนรูปแบบการศึกษาตามอัธยาศัยที่ชมรมจัดให้กับผู้สูงอายุ คือ กีฬาและนันทนาการ

The purposes of this research were to study the problems and demands of aging and the models of informal education for people of advanced age. The sample employed for this study consisted of members of senior citizens clubs in Amphor Thoeng, Chiang Rai Province, Amphor Na Mom, Songkha Province, Suan Somdej Ya (Thonburi) Bangkok, and Varinchaerap, Ubonrajchatani Province.

Research findings revealed that one problem for the senior citizens was low monthly incomes.  Common demands were children who looked after them and government support for their incomes.  Models of informal education for senior citizen club member were viatelevision program and sport and recreation

Downloads

Published

2014-11-22

How to Cite

ตั้งจิตสมคิด ว., แพ่งกุล พ., & สุขโชติ ช. (2014). รูปแบบการจัดการศึกษาตามอัธยาศัยสำหรับผู้สูงอายุ (Models of Informal Education for Senior Citizens). วารสารมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏสุราษฎร์ธานี (Journal of Humanities and Social Sciences, SRU), 1(1), 31–40. Retrieved from https://e-journal.sru.ac.th/index.php/jhsc/article/view/4