พระสังข์ : การผจญภัยของวีรบุรุษ (Phra Sang: The Hero's Journey)

Authors

  • Suprawee Saeng-Arunchalaemsuk Lampang Rajabhat University

Keywords:

พระสังข์, วีรบุรุษ, ความขัดแย้งที่ผสมผสาน Phra Sang, Hero, Paradox

Abstract

การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์ 2 ประการ คือ เพื่อศึกษาพระสังข์ตัวละครเอก ในบทละครนอก เรื่องสังข์ทอง พระราชนิพนธ์ในพระบาทสมเด็จพระพุทธเลิศหล้านภาลัย ตามกรอบแนวคิดการผจญภัยของวีรบุรุษของโจเซฟ แคมพ์เบลล์ และศึกษาลักษณะ ความขัดแย้งที่ผสมผสานซึ่งปรากฏในตัวพระสังข์ ใช้วิธีวิจัยเอกสาร ผลการวิจัย พบว่า พระสังข์มีวงจรการผจญภัยเหมือนกับแนวคิดวีรบุรุษของโจเซฟ แคมพ์เบลล์ ทั้ง 3 ขั้นตอน คือ ขั้นตอนการออกเดินทาง ขั้นตอนการทดสอบทดลองและขั้นตอนการกลับคืน ส่วนด้านลักษณะความขัดแย้งที่ผสมผสาน พบ 2 รูปแบบ คือ พระสังข์มีรูปร่างที่อัปลักษณ์ซึ่งมีความขัดแย้งที่ผสมผสานกับความดีและความสามารถที่เหนือคนธรรมดา ขณะเดียวกันก็มีความเด็ดขาดซึ่งมีความขัดแย้งที่ผสมผสานกับลักษณะที่อ่อนโยนและมีอารมณ์ขัน The purposes of this study are to analyse the character of Phra Sang in the Sang Tong, a drama composed by King Rama II, according Joseph Campbell's theory of the hero's Journey, and to study the Paradoxical character of Phra Sang. The research utilized a documentary methodology and the results show that the character of Phra Sang conformed to Joseph Campbell’s theory of the hero’s journey in three facets: departure, initiation and return. The Paradoxical character of Phra Sang are: ugly body with virtue aspect whose abilities are beyond human beings, always showing decisiveness, but kind, and full of humor.

References

Adulsak Termpangpun. (1997). The Buddha Vehicle at Wat Yannawa: A Study on Symbolic Implication in Buddhist Beliefs. Master's thesis (History of Art). Bangkok: Silpakorn University. (In Thai)

Joseph Campbell and Bill Moyers. (2008). The power of myth. Translated by Baranee Boonsong. Bangkok: Amarin Printing & Publishing. (In Thai)

Pabhak - orn Thumkwinthip. (2013). A Comparative study of archetypes in Literatures: A case study of Phra - Aphai - Mani and the Odyssey.Doctoral Dissertation (Folklore). Phitsanulok: Naresuan University. (In Thai)

Phaisan Krumram. (2011). Humour in Sang Thong The drama composed by King Rama II. Thsis of Master's of Arts (Thai). Bangkok: Srinaharinwirot University. (In Thai)

Phojanee Pengplien. (1989). A Study of Suwanna Sang Kumarn, A Northeastern Thai Literary Work . Master's thesis (Thai Epigraphy). Bangkok: Silpakorn University. (In Thai)

Prachaksha Saisang and Truong Thi Hang. (2017). Dualism. Journal of

Humanities and Social Sciences Suratthani Rajabhat University. 9 (1),

- 36. (In Thai)

Princess Maha Chakri Sirindhorn Foundation. (2007). Nomenclature dictionary of Thai literature, no. 1: Literature titles. Bangkok: Princess Maha Chakri Sirindhorn Foundation (PMF). (In Thai)

Rama II, King. (1987). Lakhon nok by King Rama II. Bangkok: Fine Arts Department. (In Thai)

Rucharin Oudmuangkam. (2008). A study of the Sang Thong as popular cultural Literature. Thsis of Master's of Arts (Thai). Bangkok: Silpakorn University. (In Thai)

Truong Thi Hang. (2015). The Paradoxical Archetype: A Case Study of President Ho Chi Minh’s Personality. Proceeding of The 2015 Conference on Humanities and Social Science Research: Create society for the ASEAN community. (pp. 233 - 250). Chonburi: Burapha University. (In Thai)

Watcharaporn Distapan. (2002). The Sang Thong tale type: Its popularity and reproduction. Thsis of NMaster's of Arts (Thai). Bangkok: Chulalongkorn University. (In Thai)

Downloads

Additional Files

Published

2018-08-23

How to Cite

Saeng-Arunchalaemsuk, S. (2018). พระสังข์ : การผจญภัยของวีรบุรุษ (Phra Sang: The Hero’s Journey). วารสารมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏสุราษฎร์ธานี (Journal of Humanities and Social Sciences, SRU), 10(2), 185–206. Retrieved from https://e-journal.sru.ac.th/index.php/jhsc/article/view/889