การใช้กิจกรรมกลุ่มในการพัฒนาการออกเสียงภาษาเยอรมันของนักศึกษาไทย (Using Group Activities To Improve German Pronunciation of Thai Students)

Authors

  • กรกช อัตตวิริยะนุภาพ Suratthni Rajabhat University

Keywords:

การออกเสียง, กิจกรรมกลุ่, ภาษาเยอรมัน

Abstract

บท ความนี้นำเสนอผลจากการวิจัยในชั้นเรียนรายวิชาสัทศาสตร์ภาษาเยอรมันสำหรับ นักศึกษาไทยระดับปริญญาตรี ผู้เรียนได้รับมอบหมายให้ทำงานเป็นกลุ่มเพื่อเสริมการเรียนการสอนนอกชั้น เรียนสองประเภท คือ กิจกรรมการวิจารณ์ซึ่งเป็นรูปแบบหนึ่งของการเรียนแบบร่วมมือด้วยการให้ ข้อมูลย้อนกลับต่อการออกเสียงของสมาชิกในกลุ่ม และโครงงานผลิตสื่อวีดิโอ กิจกรรมกลุ่มทั้งสองนี้มีวัตถุประสงค์หลักสองประการ คือ เพื่อจูงใจให้ผู้เรียนพยายามออกเสียงภาษาเยอรมันให้ถูกต้อง และเพื่อพัฒนาความสามารถในการออกเสียงของผู้เรียนโดยอาศัยบริบทการเรียนแบบ ร่วมมือ ในการวิจัยครั้งนี้มีการเก็บคะแนนต่างๆ เพื่อนำมาวิเคราะห์ อันได้แก่ คะแนนทัศนคติเกี่ยวกับการออกเสียงภาษาเยอรมันก่อนและหลังเรียน ความสามารถในการออกเสียงภาษาเยอรมัน ซึ่งได้จากการประเมินผลงานบันทึกเสียงของผู้เรียนครั้งแรกและครั้งสุดท้าย โดยผู้ประเมิน 3 คน และคะแนนการประเมินการทำกิจกรรมกลุ่มทั้งสองประเภทโดยผู้เรียน ผลการศึกษาพบว่าว่า ผู้เรียนมีพัฒนาการในทางที่ดีขึ้นทั้งในด้านความสามารถในการออกเสียงและ ทัศนคติและแรงจูงใจที่มีต่อการเรียนการออกเสียงภาษาเยอรมัน เมื่อพิจารณาจากมุมมองด้านการศึกษา เห็นได้ว่าการเรียนแบบร่วมมือด้วยการทำโครงงานเป็นกลุ่มสามารถเพิ่ม ประสิทธิภาพในการสอนออกเสียงภาษาต่างประเทศได้
คำสำคัญ: กิจกรรมกลุ่ม, การออกเสียง, ภาษาเยอรมัน


This paper presents and discusses results from a classroom-based research project in an undergraduate German phonetics class of Thai students. During a semester the participants worked in small groups. Two different group projects were assigned in addition to classroom activities: giving feedback on sound recordings of other group members and a video clip production. The assignment of both group projects had two main objectives: to motivate the learners in trying to pronounce German correctly and to try to improve their pronunciation through a collaborative learning environment. Attitudes of the students were assessed before and after the projects. Additionally, two of their recordings (the first and the last one) were evaluated by three judges to assess their pronunciation ability. At the end of the course, the students also evaluated their own group projects. Both their pronunciation ability and their attitude towards learning pronunciation were found to have improved. Moreover, all of them gave positive feedback on their collaborative learning through both of these projects. From a pedagogical perspective, collaborative learning through group activities can be effective in foreign language pronunciation teaching.

Downloads

Published

2014-11-26

How to Cite

อัตตวิริยะนุภาพ ก. (2014). การใช้กิจกรรมกลุ่มในการพัฒนาการออกเสียงภาษาเยอรมันของนักศึกษาไทย (Using Group Activities To Improve German Pronunciation of Thai Students). วารสารมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏสุราษฎร์ธานี (Journal of Humanities and Social Sciences, SRU), 5(1), 163–186. Retrieved from https://e-journal.sru.ac.th/index.php/jhsc/article/view/103