บทบาททางสังคมของวรรณกรรมคำสอนภาคใต้ “ฉบับพิมพ์เล่มเล็ก” (The Social Roles of the Southern Didactic Literature in Booklet Format)

Authors

  • พัชลินจ์ จีนนุ่น Suratthni Rajabhat University

Keywords:

บทบาททางสังคม, วรรณกรรมคำสอน, วรรณกรรมคำสอนภาคใต้

Abstract

วรรณกรรม คำสอนภาคใต้ “ฉบับพิมพ์เล่มเล็ก” คือ วรรณกรรมที่แต่งขึ้นและพิมพ์จำหน่ายในรูปเล่มคล้ายหนังสือ “วัดเกาะ” ของภาคกลาง แต่งตั้งแต่ พ.ศ.2470- 2519 ส่วนใหญ่เป็นผลงานของชาวบ้านจังหวัดนครศรีธรรมราช สงขลาและพัทลุง วรรณกรรมคำสอนกลุ่มนี้มีบทบาทที่สัมพันธ์กับสังคมและวัฒนธรรมภาคใต้อย่าง เด่นชัด ได้แก่ บทบาทในการปลูกฝังจริยธรรม ให้ความรู้แก่ชุมชนชาวใต้ สร้างความสามัคคี สร้างคนดีให้แก่ครอบครัว ชุมชน และรัฐบาล สะท้อนสภาพและปัญหาสังคม และเป็นช่องทางระบายความคับข้องใจ บทบาทต่างๆ เหล่านี้ มีความเข้มข้นเพราะมีรายละเอียดหลายแง่มุมเกี่ยวกับสังคมภาคใต้ ทำให้ทราบว่าภาคใต้ขณะนั้นเผชิญกับปัญหาหลายด้าน โดยผู้แต่งคาดหวังให้คนและสังคมร่วมใจกันแก้ปัญหาต่อไป วรรณกรรมคำสอนกลุ่มนี้จึงแสดงบทบาทที่นอกเหนือจากการอบรมสั่งสอนโดยทั่วไป เพราะเน้นทั้งกล่อมเกลาสังคม แก้ปัญหาสังคม เป็นแหล่งเรียนรู้ประวัติศาสตร์ท้องถิ่น รวมถึงให้ความบันเทิงด้วย
Southern didactic literature in booklet format is the written and published literature which is similar to the book “Wat Koh” of the central region composed between 1927-1976. Most of the southern literature in booklet format was the work of local people in Nakhon Si Thammarat, Songkhla and Phatthalung. It is found that this didactic literature clearly reflects the relationship between society and culture in southern region. For example, there are roles of indoctrinating ethics to southern communities, reinforcing harmony and good members to families, communities and the government, reflecting state of society and social problem and expressing frustration. These roles are more intensive than ancient southern didactic literature because there is more additional information about the society in southern region thoroughly. It is indicated that the southern region in that time had to fall into trouble. The writers expected that people and the society would help each other solving the problems. It can be concluded that this group of literature plays the other roles except from general literature since it aims to improve the society, solve problems, be sources of local history and entertain people due to the fact that it is taught with traditionally read aloud for the audience.

Downloads

Published

2014-11-26

How to Cite

จีนนุ่น พ. (2014). บทบาททางสังคมของวรรณกรรมคำสอนภาคใต้ “ฉบับพิมพ์เล่มเล็ก” (The Social Roles of the Southern Didactic Literature in Booklet Format). วารสารมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏสุราษฎร์ธานี (Journal of Humanities and Social Sciences, SRU), 5(2), 93–128. Retrieved from https://e-journal.sru.ac.th/index.php/jhsc/article/view/96