Self-Access at SRU -- Towards an Effective Model

Authors

  • Chris Hawes Suratthni Rajabhat University

Abstract

งานวิจัยเรื่อง รูปแบบการส่งเสริมการเรียนรู้ด้วยตนเองของนักศึกษาเอกภาษาอังกฤษ คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏสุราษฎร์ธานี มีจุดมุ่งหมายเพื่อประเมินผลการจัดกิจกรรมส่งเสริมการเรียนภาษาอังกฤษแก่นัก ศึกษา ณ ห้องฝึกภาษา (Language Lounge) จากการวิเคราะห์ข้อมูลแบบสอบถามและข้อมูลการสังเกตที่ได้บันทึกไว้ พบว่า นักศึกษามี่ความพอใจกับห้องฝึกภาษา สื่อและกิจกรรมต่างๆที่จัดให้บริการ แม้หากพิจารณาแนวคิดและทฤษฎีแล้ว ห้องฝึกภาษาจะค่อนข้างคับแคบ และอาจจะยังขากเป้าหมายที่ชัดเจนในแง่ของการดำเนินการ นอกจากนี้ยังเห็นว่าห้องฝึกภาษาควรมีเป้าหมายที่จะช่วยสร้างนิสัยให้ผู้ เรียนเป็นผู้ที่รักการเรียนรู้ด้วยตนเอง แทนที่เป็นเพียงสถานที่เพื่อฝึกภาษาเพิ่มเติมเพียงอย่างเดียว มีข้อเสนอแนะต่างๆ ที่จะช่วยพัฒนาให้ห้องฝึกภามีลักษณะที่สามารถปรับให้สอดคล้องกับหลักการและ ทฤษฎีการเรียนรู้ด้วยตนเองให้มีประสิทธิภาพมากยิ่งขึ้น

 

This research evaluates a newly commissioned self-access centre within the Faculty of Humanities and Social Sciences at Suratthani Rajabhat University (SRU) in Southern Thailand. Student satisfaction with the centre was first gauged, using a questionnaire and recorded observations, the latter being used to validate the former, the results of which were used as a precursor from which to consider other more well-established self-access programs and the research that has arisen from them. While students who participated in the pilot programme tended to view the centre, and the resources and activities within it, favourably, an extensive review of the literature found the centre to be too narrow and limiting in terms of its nascent aims and goals. Rather than just providing additional engagement and practice time with the language, the self-access centre should assist in the process of helping students become autonomous learners. Accordingly, a number of suggestions are offered as to how the centre can be reorganized so as to achieve a more dynamic and pedagogically principled approach to self-access learning, and by so doing assist students in becoming autonomous learners.

Downloads

Published

2014-11-26

How to Cite

Hawes, C. (2014). Self-Access at SRU -- Towards an Effective Model. วารสารมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏสุราษฎร์ธานี (Journal of Humanities and Social Sciences, SRU), 5(1), 119–136. Retrieved from https://e-journal.sru.ac.th/index.php/jhsc/article/view/105