BALLI is Not a Place in Thailand but Perhaps it Should Be "If you believe you can or believe you can't, you're right" -- Henry Ford

Authors

  • Christopher John Hawes - คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏสุราษฎร์ธานี Faculty of Humanities and Social Sciences, Suratthani Rajabhat University

Keywords:

การสอนภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศ ความเชื่อในการเรียนภาษาอังกฤษ กลยุทธ์ในการเรียนรู้, TEFL, language learner beliefs, learning strategies

Abstract

งานวิจัยชิ้นนี้ศึกษาความเชื่อในการเรียนภาษาอังกฤษของนักศึกษาตั้งแต่
ชั้นปีที่ 1 ถึงชั้นปีที่ 3 จากนักศึกษาเอกภาษาอังกฤษและภาษาอังกฤษธุรกิจ จำนวน 96 คน
ในมหาวิทยาลัยราชภัฏสุราษฎร์ธานี โดยใช้แบบสอบถาม Language Learning
Inventory (BALLI) ของฮอร์วิทซ์ซึ่งถูกปรับแก้ไขโดย อาจารย์จุฑารัตน์ วิบูลผล ร่วมกับ
การสัมภาษณ์แบบกึ่งโครงสร้าง งานวิจัยนี้มีเป้าหมายเพื่อหาว่าความเชื่อใดบ้างที่มี
ส่วนช่วยในการสนับสนุนการเรียนรู้ภาษาอังกฤษและความเชื่อใดบ้างที่เป็นอุปสรรค
ขัดขวางในการเรียนรู้ภาษาอังกฤษของนักศึกษา การศึกษาเริ่มต้นโดยการศึกษาความเป็นมา
ของแบบทดสอบ BALLI รวมทั้งการปรับเปลี่ยนกระบวนทัศน์เกี่ยวกับการถกเถียงกันมา
ยาวนานในเรื่องกระบวนการวิธีการสอนมาสู่การให้ผู้เรียนเป็นศูนย์กลาง และยังได้แสดง
วิธีการนำ BALLI มาใช้เป็นเครื่องมือในการวิจัยอย่างมีประสิทธิภาพในหลายประเทศ
ทั่วโลก มีการนำผลการศึกษาวิจัยที่ผ่านมาเข้ามาใช้ในการวิเคราะห์ตรวจสอบความเชื่อ
ของนักศึกษามหาวิทยาลัยราชภัฏสุราษฎร์ธานี ผลการศึกษาพบว่านักศึกษาเอกภาษา
อังกฤษและภาษาอังกฤษธุรกิจ มหาวิทยาลัยราชภัฏสุราษฎร์ธานี มีความเชื่อทั้งส่วน
ที่สนับสนุนส่งเสริม และส่วนที่เป็นอุปสรรคในการเรียนรู้ภาษาอังกฤษ ผลการศึกษาครั้งนี้
สรุปผลโดยการเสนอคำแนะนำเกี่ยวกับการนำผลงานวิจัยไปใช้เป็นข้อมูลในการ
เปลี่ยนแปลงสภาพแวดล้อมในการเรียนรู้ของนักศึกษาทั้งส่วนรายบุคคลและส่วนระบบ

 

This study considers the language learning beliefs held by 96 first,
second, third and fourth year English and Business English majors at Surat Thani Rajabhat University (SRU). Using a modified version of Horwitz's Beliefs About Language Learning Inventory (BALLI) questionnaire, as developed by Vibulphol (2004), and several semi - structured follow - up interviews, the study sought to determine what beliefs held by students support and assist language learning and what beliefs hinder and retard progress. The study begins by placing the BALLI within a historical context and traces its genesis within a paradigm shift that saw age old debates about teaching methodologies replaced by learner-centeredness, and then goes on to show the ways in which
the BALLI as a research tool has been used effectively in countries around the world. The beliefs of SRU English and Business English majors are then examined in relation to the insights derived from previous research. It wasfound that SRU students do in fact embrace a mixture of both supportive and debilitating beliefs. The study concludes by offering a few suggestions on how the results can be used to inform both personal and systemic changes within the students' learning environment.

Downloads

Published

2016-07-26

How to Cite

-, C. J. H. (2016). BALLI is Not a Place in Thailand but Perhaps it Should Be "If you believe you can or believe you can’t, you’re right" -- Henry Ford. วารสารมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏสุราษฎร์ธานี (Journal of Humanities and Social Sciences, SRU), 8(2), 237–270. Retrieved from https://e-journal.sru.ac.th/index.php/jhsc/article/view/471