ประชาธิปไตยแบบตัวแทน : ปัญหาอุปสรรคและตัวแบบทางเลือกการพัฒนาการเมืองไทย (The Representative Democracy: Problems and Alternative Model of Thai Political development)
Keywords:
การพัฒนาการเมือง, ประชาธิปไตยตัวแทน, ปัญหาอุปสรรคประชาธิปไตยตัวแบบทางเลือกการพัฒนาAbstract
การเมืองการปกครองไทยสมัยสุโขทัยเป็นแบบธรรมราชาพ่อปกครองลูกเป็นสังคม ประเพณี จารีตนิยม ยึดหลักประเพณี อาวุโส เคร่งครัดศาสนา เชื่อโชคลาง โชคชะตา สิ่งศักดิ์สิทธิ์และอำนาจนิยม ต่อมาสมัยอยุธยา ธนบุรีและรัตนโกสินทร์ตอนต้นยึดเทวราชาเป็นสมบูรณาญาสิทธิราชย์ มีความสัมพันธ์แบบเครือญาติ ระบบอุปถัมภ์และเชื่อกฎแห่งกรรม สมัยรัชกาลที่ 5 คนรุ่นใหม่ถวายแนวคิดประชาธิปไตยมาใช้ในการปกครองประเทศ เป็นที่มาของการเปลี่ยนแปลงการปกครอง พ.ศ. 2475 เป็นประชาธิปไตยในระบบรัฐสภาแบบตัวแทน ที่มีลักษณะ “อำมาตยาธิปไตย” อำนาจอยู่ที่บุคคลเฉพาะกลุ่มโดยเฉพาะข้าราชการระดับสูง มาสู่ประชาธิปไตยที่มีลักษณะ “ธนาธิปไตย” อำนาจอยู่ที่กลุ่มทุนธุรกิจ ดำเนินมาจนปัจจุบันเป็นปัญหา ความขัดแย้งและแตกแยกอย่างรุนแรง กลายเป็นการเมืองสัญลักษณ์ การเมืองเรื่องสี ไพร่-อำมาตย์ ไม่สามารถแก้ปัญหาและตอบสนองความอยู่ดีมีสุขของประชาชนได้ฉุดรั้งการพัฒนา ด้านอื่นๆ ที่เป็นการพัฒนาประเทศโดยรวม จึงมีความจำเป็นอย่างยิ่งยวดที่ประเทศไทย จะต้องเร่งพัฒนาทางการเมืองเพื่อพัฒนาประเทศให้มีประชาธิปไตยที่สมบูรณ์ ด้วยเหตุที่ความสมบูรณ์ของสมาชิกในสังคมเป็นเรื่องของเศรษฐกิจ การแสดงออกซึ่งความรู้สึกนึกคิดคือ การพัฒนาสังคม โครงสร้างและกลไกของสังคมคือ ระบบการเมือง บทความนี้เป็นการนำเสนอทางออกของวิกฤติการณ์ ทางการเมืองที่เป็นตัวแบบ (Model) ที่จะใช้เป็นกรอบคิดในการนำสู่ยุทธศาสตร์แผน โครงการและกิจกรรมการพัฒนา ภายใต้บริบทสังคมไทยในสังคมโลกทุนนิยมโลกาภิวัฒน์ โดยเสนอเป็นตัวแบบการพัฒนาการเมืองเชิงระบบ ได้แก่ ตัวแบบที่เน้น การวิเคราะห์โครงสร้าง การปฏิรูปโครงสร้างเชิงอำนาจ การป้องกันไม่ให้การเมืองถูก แทรกแซงโดยอำนาจนอกระบบและการสร้างความปรองดองสมานฉันท์ ตัวแบบการพัฒนาคน(ประชาชน) เพื่อพัฒนาประชาธิปไตย ได้แก่ การพัฒนาวัฒนธรรมและการมีส่วนร่วมทางการเมือง การสร้างและพัฒนาจิตวิญญาณสาธารณะและการพัฒนาสังคมให้เป็นประชาสังคม และตัวแบบการพัฒนาประชาธิปไตยทั้งเชิงระบบและคนไปพร้อมกัน ได้แก่ การสร้างชนชั้นกลางให้เป็นฐานเสียงและสร้างชนบทให้เป็นฐานนโยบายและการสร้าง ประชาธิปไตยทางเศรษฐกิจให้เป็นรากฐานประชาธิปไตยที่สมบูรณ์
The early Sukhothai polity served the concept of legitimacy through
patriarchy. But in due course with the expansion of the Kingdom and sophisticated complexity of society, the concept had undergone change, and the patriarchy was replaced by Dhammaraja (King) a processor of religion, conservative tradition which were based on seniority tradition, superstition, religion fate and most sacred. Afterward the concept Dhammaraja as a moral and righteous Buddhist Monarch has been admixed with Devaraja(divide theory)
cult in Ayudhaya, Thonburi, and early Rattanakosin which was believed throughout society, and they had relationship as a relatives, paternalisms, and believed in the law of Kamma (actions).
By mid 1880s, the small group of Western educated elites had challenged tradition based authority and its legitimacy through the submission of lengthy memorandum, asking King Chulalongkorn to institute a Constitutional Monarchy. It has marked the era of the beginning of the Representative Democracy and political transformation since 1932. The political system and the bureaucracy in Thailand have undergone change two major regime transitions: first, the bureaucratic polity which characterize as Bureaucratic elites were appointed as cabinet members and members of parliament, second, the transition from Bureaucratic Polity to a Plutocratic Polity which business groups play important
role in political process. These business groups developed fast and play economic role by monopolize power and economic exploitation that brought direct change to the economic situation, and creating the serious conflict of interest inside society. Until the current conflicts and severely disorganized become a political symbol, divided political groups as a color symbol, bureaucratproletariat
that cannot be resolved well being of its citizens, suspension the
development of nation as a whole. Therefore, it is extremely necessary to accelerate the development of democracy in Thailand because the integrity of the members of the society is a matter of economic. The expression of thoughts is the development of society. Social structure and social mechanism became a political system. This article is presented for the purpose of a political solution from the crisis by creating a model that cold be used as a framework to bring the strategic plan, project and development activities under context of Thai society in the global capitalism and globalization. The model was proposed as the development of political system such as focuses on structural analysis, reform
the power structure, and prevent the political interference, creating a harmonious transition, a model to develop people in accordance to the democracy development such as development of a democratic culture and political participation, creation and development of public spirit, and social development as a civil society. Creation a model of democracy development both a system
and people such as creation vote system based on the middle class people and policy making base on rural areas. Establishment the root of true democracy base on economic.