Reshaping ELT in Thailand: Reconsidering curriculum design through reflective writing

Authors

  • Sirinit Chanawong Suratthni Rajabhat University

Keywords:

Curriculum, design, ELT, in, Reflective, Thailand, Writing

Abstract

บท ความนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อสรุปสาระสำคัญของพระราชบัญญัติการศึกษาแห่งชาติ และวิเคราะห์โครงสร้างพื้นฐานของหลักสูตรภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศ โดยบรรยายถึงบทบาทของครูและผู้เรียนตามนโยบายการปฏิรูปการศึกษาแห่งชาติ ตลอดจนประเด็นปัญหาที่พบในการเรียนการสอนภาษาอังกฤษ นอกจากนี้ ยังมุ่งเสนอแนวทางในการปรับปรุงพัฒนาโครงสร้างหลักสูตรโดยการใช้การเขียน สะท้อนคิด (Reflective Writing) เป็นเครื่องมือในการทบทวนและวิเคราะห์ตนเอง รวมถึงสถานการณ์ที่เกิดขึ้นจริงในการเรียนการสอน และเสนอแนะให้ครูและผู้เรียนใช้การเขียนสะท้อนคิดเพื่อสะท้อนบทบาท ความสำเร็จ และปัญหาที่เกิดขึ้นจริงในห้องเรียน เพื่อนำข้อมูลที่ได้ไปประกอบการพิจารณาทบทวนแก้ไขหลักสูตรภาษาอังกฤษเป็น ภาษาต่างประเทศต่อไป

 

This paper examines the framework of the Thailand’s National Education Act in order to figure out how the English as a Foreign Language curriculum in Thailand is formed. It also focuses on teachers and learners’ expected roles in the Education Reform as well as the constraints arising from implementing the national curriculum framework. Reflective writing which is a processof reviewing one’s own behavior and idea can be used for negotiating curriculum. This is because through the process of
reflection both teachers and learners can (1) look back at an event that has been done; (2) analyze the event or ideas by thinking in-depth from different perspectives and explaining; and (3) think carefully about the events or ideas and ongoing
progress. As it involves the process of critical thinking which is composed of both cognitive and metacognitive processes, reflective practice can reveal the constraints or successful aspects of the curriculum which would be beneficial for those who have
authority in policy and curriculum design. In particular, the paper suggests that reflective writing is an effective tool for reconsidering curriculum design and reshape the ELT curriculum in Thailand.

Downloads

Published

2014-11-26

How to Cite

Chanawong, S. (2014). Reshaping ELT in Thailand: Reconsidering curriculum design through reflective writing. วารสารมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏสุราษฎร์ธานี (Journal of Humanities and Social Sciences, SRU), 3(2), 147–166. Retrieved from https://e-journal.sru.ac.th/index.php/jhsc/article/view/74