การพัฒนารูปแบบการจัดการเรียนรู้ในการจัดการตนเอง ตามปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียงสำหรับชุมชน ภาคใต้ตอนบน (The Development of Learning Management Model for Self - Management under the Sufficiency Economy Philosophy in the Upper Southern Part of Thailand)
Keywords:
รูปแบบการจัดการเรียนรู้, การจัดการตนเอง, ปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียง, Model of Learning Management, Self - Management, The Sufficiency Economy PhilosophyAbstract
การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาสภาพการณ์ในการจัดการเรียนรู้
ในการจัดการตนเองตามปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียงสำหรับชุมชนภาคใต้ตอนบน
2) เพื่อศึกษาวิธีปฏิบัติการที่เป็นเลิศ (Best Practice) ของการจัดการเรียนรู้ในการจัดการ
ตนเองตามปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียงสำหรับชุมชนภาคใต้ตอนบน 3) เพื่อศึกษาปัจจัย
/ เงื่อนไข ที่ทำให้ศูนย์การเรียนรู้ประสบความสำเร็จต่อการจัดการเรียนรู้ในการจัดการ
ตนเองตามปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียงสำหรับชุมชนภาคใต้ตอนบน 4) เพื่อพัฒนา
รูปแบบการจัดการเรียนรู้ในการจัดการตนเองตามปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียงสำหรับ
ชุมชนภาคใต้ตอนบน โดยใช้วิธีการวิจัยแบบผสม สรุปผลการวิจัย ได้ดังนี้
ผลการวิจัย พบว่า 1) สภาพการณ์ของศูนย์การเรียนรู้ นำเสนอการจัดการเรียนรู้
เป็นออกเป็น 3 ด้าน ได้แก่ ด้านการเสริมศักยภาพทักษะ / การสร้างความรู้ / การเรียนรู้
ด้วยตนเองและการจัดการตนเอง ด้านการพัฒนาองค์ความรู้ / เนื้อหาความรู้ปรัชญา
ของเศรษฐกิจพอเพียงที่สอดคล้องเหมาะสมกับวิถีชีวิต และด้านปัจจัยและเงื่อนไขการจัดการ
ศูนย์ที่ส่งผลต่อกระบวนการเรียนรู้บนฐานปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียง 2) วิธีปฏิบัติการ
ที่เป็นเลิศ (Best Practice) ของการจัดการการเรียนรู้ในการจัดการตนเองตามปรัชญาของ
เศรษฐกิจพอเพียงสำหรับชุมชนภาคใต้ประกอบด้วย 8 ด้าน ได้แก่ ด้านริเริ่มและพัฒนาการ
ของศูนย์ ด้านนโยบายและการบริหารจัดการ ด้านเป้าหมายและวัตถุประสงค์ของศูนย์การเรียนรู้
ด้านความเข้าใจต่อจุดประสงค์ของศูนย์การเรียนรู้ ดา้ นการมสี ว่ นรว่ มของศนู ยแ์ ละชมุ ชน
ด้านการพัฒนาความร่วมมือกับภายนอก ด้านการพัฒนาให้เกิดความต่อเนื่อง และด้านการดูแล
ศูนย์การเรียนรู้และการพัฒนาการของศูนย์การเรียนรู้ 3) ปัจจัย / เงื่อนไขที่ทำให้ศูนย์การ
เรียนรู้ประสบความสำเร็จประกอบด้วย 8 ด้าน ไดแ้ ก ่ ดา้ นขนั้ ตอนการจดั ตงั้ ศนู ยก์ ารเรยี นรู้
ด้านการเลือกสมาชิก ด้านสถานที่ ด้านหลักการการดำเนินศูนยก์ ารเรียนรู้ ดา้ นกิจกรรม
สอดคล้องกับความต้องการของชุมชน ด้านบทบาทของผู้นำด้านองค์ความรู้ (ช่องทางความรู้ /
ภูมิปัญญา) และด้านการสนับสนุนจากภาครัฐ / เอกชน (ความรู้ / ระบบช่วยเหลือ / งบประมาณ)
และ 4) รูปแบบการจัดการเรียนรู้ในการจัดการตนเองตามปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียง
สำหรับชุมชนภาคใต้ มี 3 ทักษะ ได้แก่ ด้านความรู้ ด้านความเข้าใจ และด้านทักษะปฏิบัติ
กับ 7 องค์ประกอบ ได้แก่ ด้านการบริหารจัดการ ด้านการมีส่วนร่วม ด้านจตุรภาคี ด้านกิจกรรม
ด้านปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียง ด้านภูมิปัญญา และด้านการประยุกต์ใช้เทคโนโลยี
This Objectives of this research were 1) to study the present operation
of learning management for self - management under the sufficiency economy
philosophy, 2) to study best practices of learning management for self -
management under the sufficiency economy philosophy, 3) to study factors /
conditions the learning center is a success of learning management for
self - management under the sufficiency economy philosophy, 4) to develop
the method for learning to manage self- management under the sufficiency
economy philosophy in the upper southern part of Thailand by using a
combination of research. The study found that
1) The conditions of the centers learning management is divided into
3 centers: The latency and potential enhancement, skill & knowledge,
self - learning, and self- management. The development of knowledge and content
based on the philosophy of sufficiency economy in which harmonizes with the
lifestyle. The factors on the factors and the conditions of the management of
the learning center which affects the learning process based on the philosophy
of sufficiency economy Philosophy. 2) The best practices of learning management
for self - management under the sufficiency is an approach to learning
for self - management consists of 8 aspects namely the initiative of the development
center, policy and management methodology, the goals and objectives of the
learning center, the aspect which focuses on the participation of the center with
the cooperation of the outward society, the continuous development, and
supervision and care - taking of the development of the learning centers. 3) The
factors / conditions that affect the success of a learning center consist of
8 aspects the first aspect is the establishment of a learning center, the selection
of the members of the learning center, operations & location, activities in line with
the needs of the community, the role of leadership, knowledge aspects and
most importantly the support from public &private sectors to support for knowledge,
and the budget.4) The development of learning to manage self - sufficiency
of the communityin the upper south, there are 3 skill and 7 elements which includes
supervision and management, participation, network, activity center, philosophy
of Sufficiency Economy, wisdom, and application of technology.