การเชื่อมโยงกับเบื้องบนในพิธีกรรมเหยียบเสน The connection with the divinities in Yiebsane Ritual.
Keywords:
เบื้องบน เหยียบเสน พิธีกรรม โนราDivinities, Yiebsane, Ritual, NoraAbstract
บทความวิจัยฉบับนี้มุ่งเสนอเกี่ยวกับพิธีกรรมเหยียบเสนซึ่งเป็นพิธีกรรม การรักษาโรคของโนรา โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาลักษณะของการเชื่อมโยงกับมิติแห่งเบื้องบนที่ปรากฏในพิธีกรรมเหยียบเสน ในการศึกษาครั้งนี้ใช้การศึกษาจากเอกสารโดยใช้กรอบแนวคิดเรื่องพิธีกรรมคือการเชื่อมโยงกับมิติแห่งเบื้องบนของ กิ่งแก้ว อัตถากร ในการศึกษา
ผลการศึกษาพบว่าในพิธีกรรมเหยียบเสนมีการเชื่อมโยงกับมิติแห่งเบื้องบน ใน 3 ลักษณะคือ 1. การเชื่อมโยงกับเบื้องบนผ่านสถานที่ประกอบพิธีกรรม พิธีกรรมเหยียบเสนมักประกอบพิธีกรรมในโรงพิธีกรรมโนราโรงครู ซึ่งสถานที่ดังกล่าวมีระบบระเบียบในการปลูกสร้างที่เชื่อมโยงคติความเชื่อเกี่ยวกับสิ่งศักดิ์สิทธิ์เบื้องบน อีกทั้งเมื่อก่อสร้างเสร็จเรียบร้อยแล้ว ยังมีการกล่าวเชื้อเชิญบรรดาสิ่งศักดิ์สิทธิ์เบื้องบนให้มาประทับยังสถานที่ดังกล่าวอีกด้วย 2. การเชื่อมโยงกับเบื้องบนผ่านผู้ประกอบพิธีกรรม โนราผู้ประกอบพิธีกรรมต้องผ่านการทดสอบด้วยเงื่อนไขบางประการเพื่อทำหน้าที่เป็นผู้ติดต่อเชื่อมโยงกับมิติแห่งเบื้องบน ซึ่งหน้าที่ดังกล่าวถูกสงวนไว้เฉพาะผู้ที่ผ่านการทดสอบและอยู่ท่ามกลางความศรัทธาของคนในสังคมจากอดีตจนถึงปัจจุบัน 3. การเชื่อมโยงกับเบื้องบนผ่านอุปกรณ์ที่ใช้ในการประกอบพิธีกรรม อุปกรณ์ที่นำมาใช้ในการประกอบพิธีกรรมล้วนเป็น สิริมงคลและมีนัยยะเชื่อมโยงกับมิติแห่งเบื้องบน จากพิธีกรรมนี้ทำให้เห็นถึงความคิดที่ซ่อนลึกภายในจิตใจของมนุษย์ที่ต้องการอธิบายความสัมพันธ์ระหว่างโลกมนุษย์กับมิติแห่งเบื้องบนให้เป็นรูปธรรม
คำสำคัญ : เบื้องบน เหยียบเสน พิธีกรรม โนรา
Abstract
This research article is present about Yiebsane Ritual which is the treatment of Nora. The purpose of this research article is use to study the connection with the divinities that is appear in Yiebsane Ritual. In this research article is use to study from a document by using the framework of The Relations between Rituals and Ourselves with The Sacred by Kingkeo Attagara to study.
The findings show that Yiebsane Ritual have the connection with the sacred by 3 types. 1. The connection with the sacred by the place that use to perform the ritual. Yiebsane Ritual always performs ritual in Nora Rong Kru which such place have a building system that connect belief ways about the divinities. 2. The connection with the sacred by the people who is perform the ritual. Nora who performs ritual must pass the test with certain conditions to act in connect with divinities. Which such duties were reserved only for those who passed the test and stayed in the midst of people in the past to the present. 3. The connection with the sacred by the equipment that use in the ritual. All equipment are the thing in fortune and connect with the divinities. From this ritual present the idea that hide deep within the human mind that want to explain the relationship between human world and divinities to be concrete.
References
Kanchanakkapan. (2001). Ko Kid Kho Khean (2nd ed.): Talismans of
Astrology. Bangkok: Watcharin Publisher.
Kingkeaw Phetrat. (2002). The course document folklore. Faculty of
Humanities and Social Sciences, Uttaradit Rajabhat University.
Kingkeo Attagara. (2009). The ritual is a connection. Journal of Humanities
and Social Sciences Naresuan University, 6(1), 1-9.
King Rama VI of Siam. (2007). God and Interested Thing. Bangkok: Soponpress.
Chris Baker and Pasuk Phongpaichit (Editor). (2013). Khun Chang Khun
Phean Edition Wat ko. Silkworm Books (Publisher).
Catthaleeya Aungthonggumnerd. (2013). Archetype Avatar: Phenomenon
mythology in Hinduism and Buddhism. Thesis Ph.D., Naresuan University, Phitsanulok.
Thongtham Natchamnong. (2016). Thai Rice Cultural. Bangkok: Parbpim:
Design & Printing.
Thanakit. (2003). Legend of Gods and Demons. (Sanit Bunyarit, Editor).
Bangkok: Pyramid Printing Co., Ltd.
Noppanon. (1998). The power of the universe, Practice how to get
results. Bangkok: June Publisher Co., Ltd.
Plu Luang (Pen name). (2003). Seven Thai Beliefs (Siam Ways)(2nd ed.). (Siraphapa Daramaad, Translator). Bangkok: Darnsuthapress.
Prachak Praphaphitthayakon. (2009). List of angels. P.2. Bangkok: Siam
Publisher.
Prateep Chumpol. (2011). History and medicine in Thailand: a study from
the document Pharmacopoeia. Bangkok: O.S. Printing House.
Preecha Noonsuk. (1994). Nora. Bangkok: Kurusapa Business Organization.
Paladisai Sittithankit. 2003. Story of Sukhothai City. Bangkok: Green Apple
Graphic Printing Co., Ltd.
Pichai Keawkhaw and Bunlert Jantara. (2007). The weapons in south of Thailand Cultural. (Sathaporn Srisatchang, Editor). Songkhla: Kwanjai Publisher.
Pittaya Butsararat. (2010). Dramatic, Songkhla Lake Basin: Changes and
their relationship with society and culture of Nang Talung and Norah. Bangkok: Amarin Printing and Publishing PCL.
Sombun Sriyaphai. (1965). Nora. n.p.
Sawamee Prapawananta and Frederick Manchester. (2010). The Vedanta
Scriptures for peace. (Kingkeo Attagara, Translator).Nonthaburi: Amarin Printing and Publishing PCL. (Original English, Print in 1957, 1960).
Sujit Wongtet. (1989). Sing and Dance: music and performing arts of Siam
people. Bangkok: Pikanes Publisher.
Sutiwong Pongphaiboon. (1999). Pattani: The Center for Lower Southern Culture. Siraporn Na Thalang and Sukanya Phattarachai (Editor), Folklore with Thai people Thai (Page 116-128). Bangkok: Publisher of Chulalongkorn University.
Satiankoset. (2003). The tradition miscellaneous. P.3. Bangkok: Siam
Publisher.
Sema Thapra. (2010). The ultimate fetish of the magical city of Siam. P.2.
Bangkok: Plan Printing.
Aekawit Na Thalang. (2001). Thaksin wisdom. P.2. Bangkok: Amarin Printing
and Publishing PCL.
Eldus Haksalee. (2013). Immortal philosophies. (Kingkeo Attagara, Translator).
Nonthaburi: Amarin Printing and Publishing PCL. (Original English, Print in 1944,1945).