7 กลยุทธ์พัฒนาผู้บริหารและครู เพื่อยกระดับคุณภาพการศึกษา

Authors

  • ไพฑูรย์ สินลารัตน์ College of Education Sciences, Dhurakij Pundit University

Keywords:

กลยุทธ์, ความเป็นเลิศ, คุณภาพ, strategy, excellent, quality

Abstract

การพัฒนาผู้บริหารและครูเพื่อยกระดับคุณภาพของการศึกษาเป็นประเด็นสำคัญของการศึกษาในปัจจุบันอย่างมาก ในบทความนี้ผู้อ่านจะได้ทราบว่าการเริ่มต้นเรื่องคุณภาพต้องดูที่ลักษณะของผู้เรียนที่เราต้องพัฒนาก่อน  หลังจากนั้นจึงดูว่ากระแสการเปลี่ยนแปลงของโลกไปในทิศทางใด โดยเฉพาะการเข้าสู่ศตวรรษที่ 21 เราควรกำหนดทักษะอะไรบ้าง หลังจากนั้นจึงมาดูว่าเราควรพัฒนาผู้เรียนของเราอย่างไร ผู้เขียนได้เสนอแนวคิด CCPR Model และสัตตวิธีของครูเป็นกลยุทธ์ที่สำคัญพร้อมทั้งยกตัวอย่างมาตรฐานเป็นเลิศประกอบ ผู้เขียนจบด้วยกลยุทธ์ 7 ประการคือ 1) ผู้บริหารมุ่งมั่น/เอาจริง และยิ่งใหญ่ 2) สร้างแรงบันดาลใจให้ครู 3) ส่งเสริม ลงมือปฏิบัติจริงให้ดีที่สุดและสนใจเด็ก 4) เรียนรู้และใช้กระบวนการที่หลากหลาย 5) พัฒนาครูให้แสวงหาสิ่งที่ดีกว่า 6) ประเมินติดตามใกล้ชิด ดูแลคุณภาพ 7) สร้างความร่วมมือกับผู้ปกครอง/ชุมชน/เครือข่าย

 

The development of school administrators and teachers for educational quality improvement is rather a significant educational issue at present. In this journal, it will be known that the beginning of quality should focus on the characteristics of students we want to develop. Then, the world change will be seen especially the skills we ought to emphasize in the learning in the 21st century. Finally, how educators can enhance their students will be observed. Here, the CCPR model and teaching pedagogies are offered as important strategies with examples of excellent standards. Also this journal is ended with seven strategies; 1) administrators should be greatly engrossed in education, 2) they should make inspiration to their teachers, 3) they should do their best and pay attention to the students, 4) they should learn and use various processes, 5) they should develop the teachers to seek better things, 6) they should evaluate and control the educational quality closely, and 7) they should find the cooperation with parents, communities, and networks.

Downloads

Published

2014-12-28